Forårsrengøring i dit digitale liv

Lige nu, mens du sidder og læser dette, har du garanteret mange andre ting rumsterende i hovedet. Prøv at fokusér på dette de næste 3 min. Det vil kunne gavne din hverdag fremover!

Udviklingen i vores digitale liv gør, at vi får flere og flere muligheder, input og laver flere ting samtidig. Det er stik imod hvordan vores hjerner bedst arbejder.

Folkesygdom nr. 1;  stress rammer endnu bredere end før, til trods for et øget fokus på at undgå det. Det er i den kontekst, jeg gerne vil opfordre til en kort refleksion om hvor vidt det vi gør, er bedst for os selv? Eller hvis ikke vi gør det, gavner det så andre?
Hermed ikke sagt at den digitale tidsalder er dårlig, men det stiller større krav og vi skal lære at mestre den.

I vores ”fysiske” hverdag kan vi bedst overskue situationer med færrest mulige input. Mange kender (og mærker) forskellen på, om vi kommer på arbejde til et ryddeligt bord kontra et bord fyldt med post-it og udskrifter, eller åbner en indbakke der er overfyldt.

Vi kender tilfredsstillelsen ved at have ryddet op og fået overblik – det giver os langt bedre mulighed for at prioritere de vigtigste ting og udføre dem i den optimale rækkefølge.

Ligesom det giver positivt afkast at rydde op i vores fysiske hverdag, giver det også en positiv effekt at rydde op i vores digitale liv. Her får du et par gode tips til en mere effektiv digital hverdag:

Ryd op i din e-mail

E-mails er noget vi alle bruger og størstedelen af os har sammen udfordringer med at holde en overskuelig indbakke. Sørg for at opdele dine mails i vigtige/ikke vigtige og haster/ikke haster. Dem der ikke er vigtige skal du skille dig af med, enten via automatiske filtre eller ved manuelt at flytte dem i mapper. Om du er til at bruge din indbakke som en huskeliste eller du fjerner mails til arkiv og markere dem til opfølgning er en smagssag. For dem der bruger Outlook, har de alle de værktøjer der skal til for at kunne kategorisere, lave mails om til opfølgningsopgaver og Outlook kan frasortere mails ud fra dine vaner. På den måde kan Outlook fungere som den samlede huskeliste og dit mest effektive planlægningsværktøj.

Det samme gælder for jer der bruger OneNote til notater – her er det også enkelt at lave en notelinje om til en opgave, der synkroniserer direkte til din samlede opgaveliste i Outlook. (Det sidste gælder desværre ikke for dem der bruger Office pakken på Mac)

Ryd på hvor det betyder mest

Den mest forstyrrende faktor i vores digitale liv er telefonen. Jeg har hørt nogle sige at vi i gennemsnit trykker på start/hjemmeknappen på telefonen 150 gange om dagen!!!

Start din oprydning ved at slette de apps du ikke bruger jævnligt. De fleste af os har en stor mængde apps på vores telefoner, som vi ikke bruger. Ved at have dem installeret giver du dig selv flere ”valgmuligheder” for at bruge tiden ”forkert” og åbner samtidig op for at du løbende bliver forstyrret af notifikationer og alarmer fra apps, som du egentlig ikke bruger.

Sociale netværk er også en faktor der sluger meget af vores tid. Nogle får energi af at deltage i sociale netværk, men skal vi være ærlige, er det nok de færreste af dem der skaber decideret værdi i forhold til vores arbejde (og den tid vi bruger på dem) og bidrager til en mere effektiv hverdag.

Et godt tip er at gennemgå hvilke programmer du giver tilladelse til at bringe notifikationer på din telefon. LinkedIn er en spændende og effektiv platform, men kan være en alvorlig tidsrøver, hvis vi løbende bliver ”notificeret” om alt det der sker i vores netværk. Tjek det få gange om dagen og vær kritisk i forhold til hvor nyhedsstrømmen fører dig hen. En enkelt spændende (og relevant) artikel kan pludselig blive til mange og dermed lang tids brug. De fleste medier, sociale som nyhedsmedier, vil gerne have at vi læser mere end bare den ene nyhed, som har lokket os der ind i første omgang. De er med stor sandsynlighed blevet inspireret af en tidligere reklame for en dansk dagligvareforretning: ”Det tager kun 5 min – men vi vil så gerne have at du bliver lidt længer”. Jeg vil påstå at de færreste får noget ud af den tid de bruger efter de første par min. på et socialt medie.

Mange af os bruger telefonen til at slappe af med, men vores hjerner er slet ikke lavet til konstant at få input. Husk at lav ”mobilfri” tid i hverdagen, og giv i stedet plads til ro, refleksion og lad tankerne komme til dig – der skal nok komme noget!

Opbyg en vane

Det starter for de flest med en hovedrengøring, men det vigtigste er at ændre vaner og holde fokus.

I bogen ”The Joy of Missing Out” af Christina Crook beskrives der en enkel og brugbar model til oprydning i det digital liv og til at holde fokus fremadrettet.

Hver dag skal du stille dig selv 2 spørgsmål:

I stedet for energi kan du også bruge ordet inspiration eller glæde.

Med disse to simple spørgsmål får du identificeret de opgaver du bør bruge mindre og mere tid på.

Nysgerrigheden spænder ben for dig

Næsten alle mennesker er nysgerrige, hvilket til tider spænder ben for os. Vi vil helst ikke gå glip af en app eller en facebook-konkurrence, så vi fylder mere og mere på vores digitale liv. I mange tilfælde betyder det desværre også, at vi i farten får givet ”tilladelse” til at modtage mails og nyheder fra nogle der ikke har rent mel i posen. Vi når eksempelvis ikke at være kritiske, når vi modtager en mail fra, hvad vi tror er, Post Nord – endsige tænke over at vi faktisk ikke har bestilt noget – og med ét klik er der pludselig åbnet op for at en hacker kan aktivere en virus på computeren, eller det der er værre.

Tak for at du gav dig tid til at få lidt input til din digitale hverdag – jeg håber det gav lidt inspiration og stof til eftertanke. Og husk at gøre noget ved det… ellers var det spild 🙂

PS: Kunne du tænke dig input til hvordan du bruger Outlook til at effektivisere din hverdag, så send mig en mail, og jeg sender lidt gode råd til dig.

Mvh.

Christian
cb@datacomfort.dk

Har du spørgsmål så giv os et kald.

SUPPORT