Dagligt oplever vi mange forskellig måder at drive en virksomhed på, og ser derfor også hvad der går godt og hvad der går mindre godt. Den sidste gruppe har vi en særlig passion for, for vi elsker at få virksomheder og medarbejdere til at lykkes mere.

 

Inden længe løber kalenderen tør for sider med årstallet 2016. Det synes vi er en oplagt mulighed for lidt refleksion og inspiration til at turde tænke nyt – eller i det mindste se på hverdagen med nye og friske øjne.

Det er I den proces vi kan se, der er særligt meget at hente i optimering af systemer og processer.

I den anledning får du her 5 punkter, som vi håber du vil tage dig med ind i det nye år. Hvis du gør, er vi overbeviste om at 2017 bliver med endnu mere succesfuldt end det år vi netop er ved at runde af.

 

 

1. Hvad er det du gør, der får din forretning til at blomstre?

Tjener du penge på at taste ordre og betale faktura eller tjener du penge på at skabe ordre og nye forretningsmuligheder?

Svaret er lige til, og derfor er det naturligt at hvert minut du kan frigøre fra drift og sætte i udvikling, vil gavne din forretning.

Vi har altid syntes, det har været sjov at automatiserer og sætte strøm til forretningsgange – og især dem der er et nødvendigt onde, men ikke udvikler forretningen. For al den tid vi kan frigøre her, kan vi bruge til andre og vigtigere opgaver.

 

2. Hvilke opgaver fylder for meget i din hverdag?

Du skal vide hvilke opgaver der fylder for meget. En enkel metode er at stille spørgsmål til de opgaver du udfører. Har du opgaver der giver dig øget forretning eller opgaver du ikke kan undvære, skal du dernæst spørge dig selv, om de kan udføres hurtigere eller enklere.

Er der opgaver der hverken giver dig øget forretning eller er nødvendig for din forretning skal de frasorteres.

Vi er vilde med det overblik du får, når du åbner dit økonomisystem og ser hvilke opgaver der ligger til dig. Uanset om du er bogholder og skal betale regninger eller om du er sælger, der skal følge op på ordre. Da vi som bekendt er nørder med forkærlighed for økonomi, er det naturligt at vores afsæt er i den del af forretningen, men også opgaver i mails, mødenotater kræver overblik. Her tilbyder eksempelvis NAV nogle, for mange daglige brugere, helt oversete funktionaliteter, der fletter flere arbejdsgange sammen i ét og samme skærmbillede. Eksempelvis kan du oprette ordre direkte fra en mail i Outlook.

 

3. Undgå fejl i beslutninger

To af de hyppigste årsager til fejlbeslutninger er manglende overblik og en “forkert” anskuelse af en situation. Ofte fordi den tager udgangspunkt i “fortiden”.

Et godt overblik kommer fra en tilstrækkelige mængde detaljer, præsenteret på en tilstrækkelig simpel måde. Har du et simpelt system kan du mangle detaljer, der gør at du overser en fare eller en mulighed. Omvendt har du for mange detaljer, kan du miste overblikket. Sørg for at de systemer du bruger i hverdagen, giver dig tilstrækkeligt overblik og detaljer. “Køb en rumraket hvis du skal til månen – købe cykel hvis du skal til bageren” er af vores populære mantraer her hos DataComfort.

 

4. Slip fortiden

Vi ser ofte at nye løsninger igangsættes ud fra “historiske referencer”. “Det nye økonomisystem, de nye computere etc. skal virke som det gamle”. Der er ofte to årsager til denne anskuelse:

  1. Man kender det gamle system og lysten til forandringer er generelt lille hos os mennesker.
  2. Man kender ikke mulighederne i det ny og ukendt og har ikke fået den tilstrækkelige introduktion og kendskab.

Vi lægger stor vægt på at “slippe fortiden” og ser fremad når der skal implementeres nyt, for kun herved kan vi skabe fundamentet for mange af de effektiviseringer som ny teknologi og nye løsninger giver mulighed for. Som vi siger, “Hvis du skal styre en bil skal du ikke se ud af bagruden”

 

5. Skab grundlaget for vækst

For at vide hvor man gør mest gavn skal man kende sin forretning og alle de parametre der påvirker den.

Vi kan se at der ligger stor værdi i at samle al din viden i målbare “oversigter”, som giver dig den bedste indsigt til at kunne træffe de bedste beslutninger. Inden for denne “digitale” verden, er der rigtig mange gode værktøjer til at få et overblik, som f.eks. PowerBI.

I lyset af at flere opgaver løses hurtigere i dag, bliver mængden af arbejdsopgaver også større. Det går ofte ud over overblikket, hvorfor det er ekstra vigtigt, at du har overblik over din opgaver, økonomi og hverdag. Der er mange værktøjer der kan hjælpe dig, og her vil vi endnu understrege at du “kun” skal gøre det nødvendig – ikke det overflødige.

 

Med disse input vil vi ønske dig og dine kære den skønneste jul og et 2017 med masser af vækst, produktivitet og gode beslutninger.

 

De varmeste hilsner

Hele holdet hos DataComfort

 

 

SUPPORT