Vi er glade for at kunne meddele, at version 92 af Uniconta snart er klar til lancering. Denne opdatering indeholder en række nye tilføjelser og rettelser, der vil forbedre din brugeroplevelse markant. Blandt de væsentlige opdateringer er Nemhandel, Engangsdebitor, Microsoft Authentication og meget mere.

Den nye version introducerer omkring 100 nye funktioner, der er designet til at gøre dine arbejdsgange mere effektive og brugervenlige. For at hjælpe dig med at få et overblik over de vigtigste opdateringer, har vi udarbejdet en oversigt over de funktioner, som vi vurderer er mest relevante og betydningsfulde for din daglige brug af Uniconta.

Læs videre for at få detaljeret information om de mest markante forbedringer og nye funktioner, som version 92 bringer med sig.

Den nye version vil blive frigivet den 9. juni 2024.

Læs gerne hele artiklen, eller brug nedenstående indholdsfortegnelse til at navigere til den sektion, der er relevant for dig.

Klik på knappen nedenfor for at se den komplette oversigt

ØKONOMI

OIOUBL og Peppol bliver en del af Økonomi

I henhold til den nye bogføringslov, så bliver modtagelse af OIOUBL og Peppol en del af Økonomi modulet

Nyt skærmbillede til at bogføre betalinger

Under Debitor/Salg er der kommet et nyt billedet til at afmærke fakturaer, som er betalt, og derefter bogføre betalingerne. Billedet er mest til dem, som ikke beskæftiger sig med bank og bogføring, idet man herved meget let kan bogføre en indbetaling, uden at skulle ind i bankafstemning eller kassekladde. Det vil være velegnet til en ”faktureringsbruger” hos en revisor, hvor selve slutbrugeren ikke skal vente på at revisor bogfører betalingerne.

Tildel fysisk bilag til bogført postering direkte i indbakken

Hvis du udfylder ”bilag” på det fysiske bilag i indbakken, så vil Uniconta søge efter en postering med det bilagsnummer. Findes det, så vil det fysiske bilag blive tilknyttet. Efter at have trykket ”gem”, kan man trykke ”opdater”, og så vil det fysiske bilag forsvinde.

Nyt felt på Finansposteringerne ”Ændret”

Når man via menuen ”rediger” på ”Posteringer på Bilag” ændrer på en postering, så skrives det i loggen. Nu vil et nyt felt på posteringen også vise, at posteringen er ændret.

LAGER

Nye grupper på lager

Der er kommet en ny gruppe på lager: Statistikgruppe. Så nu er der tre valgfrie grupper (Statistik, Branche og Kategori), som brugeren kan bruge til at gruppere sit lager med, så man ikke skal bruge varegruppen. Disse tre grupper kan slås fra, hvis man ikke benytter dem. Dette gøres under præferencer. Her kan man også omdøbe Branche og Kategori.

Fast kostpris på ”Produktion”

En produktionsvare med ”fast kostpris” vil nu under færdigmelding, blive bogført med den faste kostpris og forskellen mellem værdien af råvarerne og den bogførte værdi på produktionsvaren, vil blive bogført på ”fastkostpris ved indkøb”.

Debitor & Kreditor​

Branchekode fra CVR-registeret

Vi har nu fået ”Branchekode” på vores kartoteket, der indeholder CVR-nummer, og når du henter adresserne via CVR-registeret, så overførers også branchekoden.

Engangsdebitor

Man kan nu skrive en faktura til en kunde, som ikke er oprettet som debitor. Når man skal vælge debitor, er der et ”+”, og trykker man her, får man muligheden for at vælge at oprette en ny debitor eller udfylde data for en engangsdebitor.

Data for engangsdebitoren gemmes sammen med ordren, og efterfølgende sammen med fakturaen. Man skal stadig angive et kontonummer, idet alle fakturaer og posteringer vil blive posteret på denne konto. Vi foreslår at man opretter en ”engangsdebitor” i debitorkartoteket med grupper, layout osv., så disse opsætninger anvendes for engangsdebitoren. Under Debitor/Vedligeholdelse/Nummerserie skal man så indsætte denne debitor som ”engangsdebitor”.

Engangsdebitor virker i salgsordre, tilbud og hurtigfaktura.

Tre nye felter omkring leveringskontakter på Debitor og kreditor

Vi fik disse tre nye felter vedrørende leveringskontakter på ordre/indkøb i version 91, og nu er de kommet på Debitor og Kreditor, så de kan foreslås hver gang, der laves en ordre.

Posteringstekst på ordrelinjer

Der er kommet en nyt felt på ordrelinjerne ”Posteringstekst”, som vil overføre denne tekst til posteringen på finansposteringen.

Indkøbskonti

Der er kommet nogle nye felter på Indkøbskonti: Brugerfelter, kundes varenummer og leveringstid. I genbestillingslisten vil leveringstiden bliver vist, når man vil vælge en ny kreditor. Selve kreditorkartoteket har også fået ”Leveringstid”.

Nyt kartotek til adresser

Firmamenuen har fået et nyt kartotek til adresser (firmaadresser), som kan bruges på ordre og indkøb og andre steder i Uniconta. Kartoteket kan også bruges i det nye timeregistreringsmodul, når det indtastes ”Kørsel”.

Nemhandel – nye dokumenter

Uniconta kan nu også modtage følgende dokumenter via Nemhandel:

  • Debitorkontoudtog modtages direkte i den fysiske indbakke.
  • UTS-dokumenter – Forsyningsselskaber såsom telefonselskaber og energiselskaber sender ofte en specifikation af forsyningsfakturaen som et nyt dokument.
  •  

Nemhandel – tilmeld fra Firmaoplysninger

Det er blevet nemmere at tilmelde sig Nemhandel og vælge hvilke dokumenter man ønsker at sende og modtage, samt får et overblik over allerede tilmeldte dokumenter. Se det under Firmaoplysninger.

Nemhandel – debitor tjek

I dette nye skærmbillede kan man undersøge om ens debitorer kan modtage e-faktura via Nemhandel og herefter aktivere dem.

Projekt

Registrering af timer og kørsel på medarbejdere

Der er kommet et menupunkt på medarbejderkartoteket til at registrere timer og kørsel. I projektkladden kan man nu også registrere kørsel, og ved bogføring vil det blive overført til medarbejderen.

Slet gamle projektposteringer

I flere virksomheder kører det samme projekt på kunden år efter år. Nu er det kommet en slettefunktion på projektet, hvor man kan sætte posteringer før en dato. Så vil vi slette posteringer, som er fuldt faktureret, og vi vil også danne nogle ”primoposteringer”.

Arbejdsområde: Nyt felt Status

For at det lettere kan styres hvilke arbejdsområder, der må registreres på, er arbejdsområde udvidet med et nyt felt: Status. Her kan det bestemmes om status på arbejdsområde er:  Åben, Advarsel (der skal tages stilling til registreringen) eller Blokeret (Registrering ikke mulig).

Opret Budget Realiseret

Budgetmetode Måned er blevet udvidet med ’Måned (Start)’ og ’Måned (Slut)’. Måned i tidligere versioner er det samme som Måned (Start).

Generelt

E-mail for godkendelse af bilag

Det er nu muligt at få en daglig e-mail med link til alle de bilag der skal godkendes. Dette gøres via firmakartoteket, hvorpå der skal slås fra at man får en e-mail hver gang der er et bilag der skal godkendes.

Microsoft Authentication

Ved login til Uniconta kan man nu benytte ”Microsoft Authentication”. Det kræver, at dit login-Id er magen til dit ”Microsoft-Id”. Du kan ændre dit login-id under ”min profil”.

Tildel brugerrettigheder

Når en bruger tildeles rettigheder til et firma, kan man nu direkte knytte brugeren til en Medarbejder eller oprette en Medarbejder. Man kan også bestemme, om brugeren skal have tvungen to-faktor login eller om ikke. Det er især velegnet til server-brugere og den nye brugertype til ren tidsregistrering.

NAV/BC-import

Uniconta kan nu importere dimensioner, som kører efter ”den nye model” i tabel 480”. Desuden importeres “222 – Ship-to Address” til leveringsadresser og “341 – Item Discount Group” til rabatgrupper. I importbilledet skal man ikke angive dimensioner mere, da Uniconta læser dem fra filen ”348 – Dimension”.

Slå to-faktor login fra på udvalgte brugere

I firma/administrer brugere, kan man slå fra, at en bruger kræver to-faktor login på firmaet.

.NET Framework 4.8

Nu skal .NET Framework 4.8 være installeret på klienten for at Uniconta kan køre. WindowsAPI fortsætter dog med at være kompatibel ned til .NET Framework 4.62.

.NET 4.8 blev første gang frigivet i april 2019 så ganske få er ikke opdateret til denne eller nyere versioner.

Nyt design

Uniconta har opgraderet til en ny version af DevExpress, hvilket giver brugerne mange fordele. Det nye, moderne design er mere brugervenligt og intuitivt. Opdateringen introducerer avancerede datavisualiseringsværktøjer, bedre rapporteringsmuligheder og forbedret redigering. Ydeevnen og stabiliteten er forbedret, og sikkerheden er styrket. Samlet set giver opgraderingen en mere moderne, effektiv og sikker platform.

Andre

Andre nyheder

  • Bogførte produktioner har fået tilføjet ”Rekvisition”.
  • Tjek af kostpris i lagerkladden, kan nu slås fra i kladdeopsætningen.
  • Fysisk bilag har fået feltet ”arbejdsområde”, som benyttes af ”Projekt”
  • Firmakartoteket har fået en ”Revisor 2”, så man nu kan tilknytte to revisorer.
  • Debitor- og kreditorkontoudtog kan nu inkludere simulerede posteringer.
  • I balancer, hvor man benytter ”koncernkonto”, kan balancen nu sorteres i koncernkonto-orden.
  • Ændrer man beløb på en postering i kladden, som er linket til en bankpostering, så vil den ikke bliver udlignet ved bogføring.
  • Projektopgaver har fået notater og vedhæftninger.
  • Lagerkartoteket har fået felterne ”Nettovægt” og ”leverandørens varenummer”.
  • I faktura-gebyrer under prislister kan man nu slå fra, om de skal gælde for kreditnotaer.
  • F7, vis fysisk bilag, og bilaget er en egenfaktura, vises nu ”Original PDF”.
  • CrudAPI har fået en “bool SupressWebhook”, så man kan foretage en update uden at webhook kaldes.
  • Brugerdefinerede felter har fået ”maske”. Password, Email, www og pris.
  • Import fra C5 importerer nu også indkøbsfakturaer.
  • Antal linjer i lagerkladden vises nu i oversigten.
  • Ændring af Debitor/Kreditor på en postering, vil nu også ændre samlekontoen, hvis den nye Debitor/Kreditor har en anden samlekonto.
  • Man kan ikke længere ændre varetype på en vare, som har været anvendt.
  • Uniconta tjekker nu om Kreditmax allerede er overskredet ved oprettelse af en ordre.
  • E-faktura har fået en ny parameter, hvor man kan vælge at indlejre PDF-fakturaen.
  • Aiia-status i firmaoversigten.
  • Intrastat kravene lempet for mindre virksomheder.
  • Der kan nu reguleres per arbejdsområde.

Afrunding

Dette er blot en oversigt over de 100 nye funktioner, der introduceres med version 92. Vi har fremhævet de funktioner, som vi hos DataComfort anser for at være de mest betydningsfulde og relevante for vores brugere.

Vi håber, at denne gennemgang har givet dig et nyttigt indblik i de forbedringer og nye muligheder, som den kommende version vil bringe. Hvis du ønsker yderligere information om de øvrige funktioner, er du altid velkommen til at kontakte Unicontas egen support. De vil med glæde assistere dig og besvare dine spørgsmål.

Tak fordi du valgte DataComfort som din partner, og vi ser frem til at fortsætte med at levere løsninger, der hjælper dig med at optimere din arbejdsproces.

Plugins til Uniconta

Integrationen af plugins i dine processer og økonomisystemer er ikke blot en teknologisk opgradering; det er en strategisk beslutning, der kan transformere din virksomheds måde at operere på. Fra øget effektivitet og præcision til bedre samarbejde og omkostningseffektivitet – plugins tilbyder en lang række fordele, der kan hjælpe din virksomhed med at opnå nye højder.

Her får du et overblik over de moduler, der er blevet udviklet på baggrund af vores kunders behov og ønsker. Klik ind på modulerne for at læse mere om dem og se, om det er noget for dig og din virksomhed.

Dashboard pakke

Pakken indeholder flere forskellige dashboards, der kan hjælpe dig med at få et overblik.

Dashboard pakke

Dashboards kan give dig et simpel men informativt overblik over din virksomhed.
Læs mere

Automatisk afstemning

Automatiserett afstemning af betalinger

Automatisk afstemning

Nem afstemning af elektroniske betalinger fra eks. webshop
Læs mere

Fakturaflow

Bilagshåndering og godkendelse af fakturaer

Paperflow

Simpel scanning
Læs mere

Lagerstatus App

Lagerstatus direkte på mobilen

Lagerstatus App

Enkel lageroptælling direkte fra mobiltelefonen.
Læs mere

Vejeløsning til Uniconta

Integreret vejeløsning direkte i Uniconta

Vejeløsning til Uniconta

Optagelse af ordre ud fra vejning af eks. truck og lastbiler.
Læs mere

Fragt

Beregning, booking og forsendelse direkte i Uniconta

Uniconta Fragt

Enkel og integreret fragtløsning til dit økonomisystem
Læs mere

Kundemapper

Integrer din Uniconta med din Microsoft 365

Microsoft 365

Administrer mapperstruktur og skabeloner direkte i Microsoft 365 eller Dropbox PRO
Læs mere

Projekt app

Registrer hurtigt og enkelt dit vareforbrug

Projekt app

Få en app, der samtidig viser dig budget og totaler. Så kan du følge med i forbruget uden at skulle tage fat i en computer og samtidige sikre dig at dit vareforbrug bliver registreret.
Læs mere

PHP integration

Har du en hjemmeside eller en webapplikation der anvender PHP

PHP integration

Har du en hjemmeside eller en webapplikation der anvender PHP, så giver dette modul mulighed for at PHP kan udveksle data med Uniconta
Læs mere

Affaldsdata

Enkel indberetning til Miljøstyrelsens affaldsdatasystem

Affaldsdata

Er du underlagt rapportering af affaldsdata, så kan du spare tid ved at have en direkte integration fra Uniconta, der nemt og enkelt sørger for din indberetning.
Læs mere

Budget import

Overfør nemt dit budget til Uniconta

Budget import

Med denne funktion kan du nemt importere dit budget til Uniconta.
Læs mere

Autoproces

Få Uniconta til at udføre dine opgaver selvom du ikke er der

Autopilot

Få afviklet eks. din fakturering, indlæsning eller andre dagligdagsopgaver automatisk
Læs mere

Pleo-integration

Overfør nemt dine udgifter fra Pleo til Uniconta

Pleo-integration

Har du allerede en Pleo-konto og ønsker, at dine bilag nemt overføres til Uniconta? Er denne integration måske løsningen.
Læs mere

Intercompany

En omfattende og integreret løsning til at optimere vare- og ordreflowet mellem moderselskabet og salgsselskaberne.

Intercompany

Automatisk håndtering af salg, indkøb, varer, lager, fakturaer mm.
Læs mere

Auto-fakturering

Automatisering af din faktureringsproces

Auto-fakturering

Modulet vil effektivisere din faktureringsproces og kan indstilles til det tidsinterval, der passer dig.
Læs mere

Begrænset visning

Lav en begrænset adgangen og visning til ordre, tilbud og debitorer for nolge af dine medarbejdere.

Begrænset visning

Du får muligheden for, at medarbejderen på ordre, tilbud og debitorer kun kan se de poster, hvor medarbejderen er sat på.
Læs mere

Nets Easy

En overskuelig og effektiv Nets Easy løsning til Uniconta

Nets Easy

Lad Uniconta give dig en hurtig og ubesværet måde at afstemme jeres faktura på.
Læs mere

Data gateway

Benyt Unicontadata i blandt andet Power BI med denne data gateway.

Data gateway

Med denne løsning kan du hurtigt og nemt arbejde med store datamængder fra Uniconta i fx. Power BI
Læs mere
SUPPORT